Brandingu podobnie jak operowania na otwartym sercu nie nauczysz się w sali dydaktycznej. Porównanie nieprzypadkowe, bo marka jest sercem wielu dobrze zarządzanych organizacji i jako takie potrzebuje troski, wiedzy, a przede wszystkim doświadczeń zdobywanych latami.

Nie ma co ukrywać, że nic nie zastąpi Twojego praktycznego otrzaskania się w zawodzie. Edukacja kierunkowa, zwłaszcza na poziomie studiów podyplomowych, jest jednak świetnym miejscem na wymianę doświadczeń oraz networking. Przy odrobinie szczęścia — o ile studia realizowane są na dobrym poziomie — mogą także wzmocnić Twoje kompetencje.

Rynek studiów podyplomowych jest bardzo bogaty i różnorodny. Moje doświadczenia z nim są budowane w oparciu o wiele płaszczyzn. Byłem zarówno słuchaczem, jak i wykładowcą. Jako osoba z branży, mająca pewne oczekiwania i potrzeby, wyrobiłem sobie opinię na temat tego, jak takie idealne studium powinno wyglądać. Niemniej w tym wypadku nie o moje zdanie tutaj chodzi. Ważne są Twoje potrzeby! Przede wszystkimi właśnie nimi kieruj się przy wyborze odpowiedniego studium. Jedni potrzebują dawki inspiracji od praktyków, drudzy z kolei zdobycia gruntownej wiedzy w pigułce. Jedni szukają studiów pod kątem pracy w korporacjach, drudzy analizują program z „agencyjnego” punktu widzenia. Jestem pewien, że jedni i drudzy znajdą coś dla siebie. Zestawienie, jakie przygotowałem, nie jest rankingiem. Nie oceniam i nie wartościuję. Zależało mi na stworzeniu w miarę kompletnej listy, pokazującej różne oblicza edukacji brandingowej w Polsce. Lista nie zawiera jednak kierunków związanych stricte z takimi dziedzinami jak PR czy szeroko rozumiany marketing.

Co się rzuca w oczy?

Po pierwsze zróżnicowane programy, w których co raz więcej niestandardowych zajęć. Gry biznesowe, wystąpienia publiczne są ciekawym urozmaiceniem programu. Cieszą mnie także kierunki niszowe, związane z markami luksusowymi, modowymi lub terytorialnymi.

Po drugie widoczny jest rozrzut cenowy. Przoduje Warszawa i Szkoła Strategii Marki, w której koszt edukacji przekracza 10 tys złotych. Zdecydowanie taniej jest w mniejszych ośrodkach miejskich typu Szczecin, Opole, Lublin, Bydgoszcz. Cena cenie nie równa, dlatego nie kieruj się nią (lub wyłącznie nią) podejmując decyzję. Na własne potrzeby sporządź sobie dokładną analizę w Excelu tego, co otrzymujesz w ramach danej wyceny. Myślę, że wyniki mogą Ciebie zaskoczyć.

Po trzecie mam wrażenie, że mało studiów poświęca uwagę i czas takim tematom jak tożsamość wizualna czy naming. Dlatego na moje wyróżnienie zasługuje kierunek studiów „Communication design” działający na Uniwersytecie Wrocławskim (http://pk.uni.wroc.pl). Niestety albo stety, zależy od tego, na jakim etapie zawodowego życia jesteś, są to standardowe studia I-go i II-go stopnia.

Zaskakującym odkryciem było również dla mnie to, że na rynku istnieje tak mało niestandardowych form edukacji brandingowej. Dominują studia podyplomowe realizowane na wyższych uczelniach. Najwyraźniej oficjalny dyplom ma wciąż dla nas duże znaczenie. Jedynie Szkoła Strategii Marki nie ma oficjalnego charakteru studiów podyplomowych. Działa ona na zasadzie rocznego kursu organizowanego przez organizację branżową Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.

Na koniec dodam, że lista nie ma charakteru skończonego zbioru. Podziel się z nami informacjami nt studium lub innego długotrwałego kurs z zakresu brandingu, który nie znalazł się na liście. Wszystkie tego typu wiadomości są mile widziane!

SGH1

 

Studia zarządzania marką SGH Kliknij po więcej informacji

WSBPoznan2

 

Innowacyjne zarządzanie marką WSB Poznań Kliknij po więcej informacji

WSBOpole1

 

Nowoczesne zarządzanie marką WSB Opole Kliknij po więcej informacji

Lazarski1

 

Architekt Marki Łazarski Kliknij po więcej informacji

AGH1

 

Strategiczna komunikacja marki AGH Kliknij po więcej informacji

Kozminski1

 

Zarządzanie marką luksusową Koźmiński Kliknij po więcej informacji

WSBGdansk1

 

Brand management. Zarządzanie marką firmy WSB Gdańsk Kliknij po więcej informacji

SKMSAR1

 

Szkoła Strategii Marki SKM SAR Kliknij po więcej informacji

US1

 

Zarządzanie marką Uniwersytet Szczeciński Kliknij po więcej informacji

ASPLodz1

 

Kreowanie wizerunku marki modowej ASP Łódź Kliknij po więcej informacji

WSPiA1

 

Zarządzanie marką terytorialną WSPiA Kliknij po więcej informacji

 

Vistula1

 

Zarządzanie marką w branży modowej Uczelnia Vistula Kliknij po więcej informacji

KPSW1

 

Promocja gminy, miasta i regionu KPSW Bydgoszcz Kliknij po więcej informacji

 

Ściągnij całą listę w formie prezentacji PDF.